Ebben a posztban kifejezetten azokra a táplálék kiegészítőkre térek ki, saját példákkal, melyekre véleményem szerint minden olyan embernek szüksége van aki nem a fenekén ül, hanem eljár mozogni.

MULTIVITAMIN, C-VITAMIN, SÓ

Miért van szükség rá: Az első és legfontosabb, minden alapköve: a multivitamin. Használtam már párat, elég nehéz rosszba belefutni, de nem lehetetlen.. Vannak olyan multivitaminok, melyek nem tartalmaznak pl. vasat, amire pedig nagy szükségünk van, úgyhogy mindenképp érdemes megnézni a tartalmát, megvan e benne mindaz ami elengedhetetlen, mert ha olyan mellett döntünk amiben nincs meg egy vagy több bizonyos komponens, akkor szednünk kell valamit ami ezt pótolja. A multivitamint folyamatosan kell szedni, nem kúra szerűen.

Amit én nyugodt szívvel tudok ajánlani az a Biotech On-A-Day vitaminja, ebben van minden amire alapvetően szükség lehet, egyedül a C-vitamin (aszkorbinsav) taralom amiből én kicsit többet javasolnék a 120mg-nál. A napi C vitamin szükséglet egy átlag embernek 1-1.5gramm (1000-1500mg), a sport és táplálkozás intenzitásától függően ez akár 5-10g is lehet naponta.Ha keményebben sportolsz vagy komoly versenyed lesz mehetsz 5g fölé verseny előtt pár nappal ideiglenesen. A felesleges C-vitamin pár óra elteltével kiürül a szervezetből, ajánlatos több adagban bevenni a C-vitamint a nap folyamán. A multivitaminok közül a Vitabolicot használom jelenleg, ami drágább a One-A-Daynél, de egyéb összetevőket is tartalmaz (anyagcsere gyorsítás pl.). Mellette por állagú C-vitamint (aszkorbinsav) szedek, napi 3-5g-ot, verseny előtt pedig 5-8g-ot. A napi ajánlott mennyiségről megoszlanak a vélemények, úgyhogy ne csodálkozz ha máshol mást olvasol.

Ez itt egy remek összehasonlító a Biotech multivitaminokról (az árak nem feltétlenül aktuálisak), segíthet a döntésben 🙂

A megerőltető sportolással rengeteg vizet veszíthetünk, így pedig kiürülnek só raktáraink. Versenyek előtt és alatt is tengeri só tablettákat szedek (verseny közben 1-2 óránként egy szem), számomra bevált 🙂 A Dr.Lenkei félét tudom ajánlani, de éles bevetés előtt próbáljátok ki, van akinek érzékeny rá a gyomra.

IZÜLET- ÉS PORCVÉDŐ

Miért van szükség rá: Futás, súlyok emelgetése, de főleg akadályokról való leugrás esetén az izületeink-porcaink nagy terhelésnek és behatásoknak vannak kitéve. Épp emiatt folyamatos támogatásra, erősítésre van szükségük, hogy bírják a gyűrődést és elkerüljük a későbbi problémákat, esetleges sérüléseket. Kiemelném, hogy a sok folyadék bevitel is pozitívan hozzájárul a történethez, úgyhogy igyunk sokat emiatt IS. Amennyiben valaki aktív sportoló, úgy érdemesebb folyamatosan szedni az izületvédőt, de lényegében a kúraszerű alkalmazás is eredményes.

Régebben a Proenzi Expurt használtam kúraszerűen, tekintettel borsos árára és sok megerőltetésre, végül úgy döntöttem, hogy inkább folyamatosan szedek valamit. Áttértem az Arthro Guardra, néha pedig a Full Force Collagene Caps termékét fogyasztom kúraszerű kiegészítésként, ami hidrolizált hal kollagént tartalmaz. Nincsenek izületi vagy porc panaszaim 🙂

Ha Neked viszont vannak és még nem szedsz semmit erre, ajánlom, hogy fogyassz el egy doboz Animal Pak Flex-et. Ez a komolyabb testépítők által is használt izületvédő csomag nagyon drága, viszont osztatlan sikere van a használók között.

PROTEIN

Miért van szükség rá: Ha kezdő sportoló vagy akkor MÉG nincs szükséged por formájú fehérje folyamatos szedésére, versenyek után azonban hasznos lehet egy fehérje turmix fogyasztása, az izmok leépülését elkerülendő. Azonban ha már aktívan sportolsz, a megerőltetőbb edzéseid után beiktathatsz egy adag fehérjét. Véleményem szerint teljesen felesleges fehérje port fogyasztani annak aki nem sportol intenzíven, egyszerű pénzkidobás. A szükséges fehérje mennyiséget fedezheted a változatos étrendedből, porra főleg akkor van szükséged ha letoltál egy kemény edzést-versenyt, testépítesz vagy renkdívül megerőltetően sportolsz napi szinten.

Az örök démonizált protein..”Tönkreteszi a májad”, “minek szedsz ilyen mű szarokat” és hasonló reakciók kiváltója a tudatlanokból, akik valószínűleg sportot is csak újságban láttak.  A protein az izmok építőköve. Ebből épül az izomzatunk, aminosavakat tartalmaz, melyek beépülnek az izomzatba (mindegyikbe). A testépítés mellett én is fehérjét fogyasztok és sajnos többször szembesültem vele, hogy mennyire tudatlanok az emberek ezzel kapcsolatban. Kiváló példa erre az, hogy a háziorvosom egy vérvétel után a magas kreatin-kináz értékem miatt arra figyelmeztetett, hogy a májam károsítja a fehérje fogyasztás és sürgősen abba kell hagynom. Amennyiben tisztában lett volna vele, hogy a magas kreatin-kináz érték az izomzatban keletkező mikrosérülések miatt van (ami lehet egy súlyzós edzés, de akár egy ultra táv futást követően is), úgy nem rémisztgetett volna ilyesmivel anno.

Bármilyen fehérjét is válassz egy a lényeg: csak megbízható forrásból, ismertebb terméket válassz. Sajnos akadnak rossz minőségű hamisítványok, de ez a veszély csak akkor fenyeget ha rossz helyről szerzed be. 

Este lefekvés előtt sovány túrót vacsorázom, ami egy viszonylag lassú felszívódású fehérje forrás, így az alvás ideje alatt ellát fehérjével, reggelre pedig a zabkásámba Natural-Wheyt teszek (gyors felszívódású). Az edzések, versenyek után 100% Whey Proteint használtam ami most fogy el és áttérek a Nitro-Pure Wheyre, ami jobb tápanyag értékekkel rendelkezik, de árban ugyanaz. Édességnek a kávés Iso Whey Zero-t szoktam fogyasztani (vigyázat koffeint tartalmaz).

ZSÍROK

Miért van szükség rá: Az Omega3 zsírsavak számos jótékony tulajdonsággal rendelkeznek.  Ugye vannak “jó” és “rossz” zsírok, melyekből az Omega3 a jó oldalhoz tartozik (igazi Jedi). Támogatja a főbb szervek általános egészségi állapotát (többek közt a szív- és érrendszert, immunrendszert pl.). Sportolás tekintetében jótékony hatással lehet a teljesítményünkre, közreműködik a kötőszövetek és izületek egészségének megőrzésében, sőt, a regenerációban is! Egyszóval ez is olyasmi, amit folyamatosan szedek bármi van.

Lényegében itt annyiféle termék van a piacon, hogy bármelyikkel jól járunk. Érdemes megnézni, hogy ár/érték arányban mit ad az adott termék. Én főleg a Pharmekal halolaját használom, ami ár/érték arányban kiváló.

Mogyoróvaj… Azon kívül, hogy fantasztikus édesség, nem tartalmaz hozzáadott szemetet, használható sütéshez, főzéshez is. Természetes fehérje forrás (ez az izomzatunknak kell), egészséges zsírforrás, magas a vitamin- és tápanyag tartalma, rostot tartalmaz (az emésztéshez járul hozzá).  Diéta alatt minden nap egy kanálnyit, tömegelés alatt még többet fogyasztok ebből a finomságból, így kielégítve az édesség iránti vágyamat. Ebből is sokféle termék létezik a piacon, számomra a MYPROTEIN Chrunchy Peanut Butterje a favorit, ár/érték arányban is kiváló választás. Ezt a terméket innen rendelhetitek meg.

Remélem sikerült segítenem, hogy megőrizzétek egészségeteket és elkerüljétek a sérüléseket. Kérdés esetén nyugodtan keressetek pl. Facebook oldalamon 🙂